Renault 8 nie przypominał jednak Dauphine. Był bardziej kanciasty. Stylistycznie wyglądał niemal tak samo jak prototyp Alfy Romeo tipo 103. Nic dziwnego. Obie firmy w tamtym czasie bardzo blisko ze sobą współpracowały. Prototyp miał silnik zamontowany z przodu, w Renault umieszczono go z tyłu. Było to wciąż bardzo popularne rozwiązanie w Europie. R8, tak często w skrócie nazywano ten model, otrzymało nowy silnik o pojemności 956 ccm i mocy 44 KM, który produkowano w Cléon w północnej Francji. Auto wyróżniało się hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach, co nie było często stosowane w tej kategorii niewielkich samochodów rodzinnych. Zmiana biegów przyciskami na tablicy Sezon 1964 przyniósł premierę nowej wersji "ósemki". Na rynku pojawił się Renault R8 Major, napędzany silnikiem o pojemności 1108 ccm i mocy 50 KM. Ten samochód otrzymał dużo bogatsze wyposażenie niż jego poprzednik. Chromowane elementy ozdobiły karoserię, na oponach znalazły się białe boczki, a we wnętrzu nowością były dywaniki. Pokryte winylem siedzenia miały regulowane oparcie pleców, na przednich drzwiach zamontowano podłokietniki, a w tylnych popielniczki. Przy lusterku wewnętrznym pojawiła się lampka, która miała służyć przy czytaniu mapy (satelitarna nawigacja samochodowa była wówczas jedynie pojęciem z kręgu fantastyki naukowej). Od roku 1965 w Renault 8 oraz 10 montowano unikalną automatyczną skrzynię biegów. Została ona przygotowana i wyprodukowana przez firmę Jaeger. Miała trzy biegi w przód, które zmieniano poprzez naciśnięcie odpowiedniego guzika na tablicy rozdzielczej. Zamiast przekładni hydrokinetycznej zastosowano proszkowe sprzęgło elektromagnetyczne. System był całkowicie elektromechaniczny. To komfortowe rozwiązanie podnosiło cenę auta o około 30 proc., a pojazd tracił nieco na osiągach i często przy niezbyt umiejętnym operowaniu przyciskami charakteryzował się szarpaną, nierówną jazdą. Sportowe sukcesy wersji Gordini W tym samym sezonie, w którym zaczęto montowaç automatyczną skrzynię biegów, wprowadzono na rynek model Renault 10. Wyraźnie przypominał on "ósemkę", był jednak o 20 cm dłuższy. Zyskała na tym przestrzeń ładunkowa. Bagażnik urósł prawie o 30 proc., zamiast 240 litrów miał 315 l. Wyposażenie auta było takie jak w R8 Major, podobnie jak silnik o pojemności 1108 ccm. Wcześniej (w 1964) roku ujrzała światło dzienne sportowa wersja Renault 8 - Gordini. Ten pojazd przeznaczony dla młodych pasjonatów szybkości stał się symbolem ówczesnego francuskiego sportu samochodowego, dzięki swej przystępnej cenie oraz osiągom. Amédée Gordini ze zmodyfikowanego silnika 1108 ccm wyciągnął moc 70 KM. Teraz ten mały samochód mógł rozpędzić się do prędkości 170 km/h, co czyniło go wtedy jednym z najszybszych aut nad Sekwaną. W roku 1966 do sprzedaży weszła kolejna wersja R8 Gordini, którą wyposażono w silnik o pojemności 1255 ccm i mocy 88 KM oraz 5-przełożeniową skrzynię biegów. Za kierownicą tych samochodów zaczynało karierę w La Coupe Gordini wielu młodych utalentowanych zawodników. W roku 1970 w ofercie Renault znalazł się nowy sportowy model R12 Gordini, który z powodzeniem kontynuował pasmo sukcesów swego poprzednika. Rok 1968 przyniósł drobne zmiany w wyglądzie Renault 8. Zmodyfikowano tylne światła, a we wnętrzu zaczęto instalować tablicę rozdzielczą z R10. Wtedy też pojawiło się R8S. To kolejna sportowa wersja auta. Tym razem z silnika 1,1 l otrzymano moc 60 KM. Ten pojazd malowano na żółto, a w standardowym wyposażeniu znalazł się obrotomierz. Dwa lata później w R10 zaczęto montować jednostkę napędową o pojemności 1289 ccm i mocy 52 KM z modelu Renault 12, który właśnie wszedł na rynek. R8 z Francji, Hiszpanii, Bułgarii i Rumunii Produkcję Renault 8 oraz jego większego "brata" R10 zakończono w 1971 roku, ale sprzedawano je jeszcze przez kolejne dwa lata. Hiszpański oddział firmy FASA-Renault kontynuował wytwarzanie "ósemki" do roku 1976 z przeznaczeniem na własny oraz meksykański rynek. R8 montowano także do roku 1970 w Bułgarii jako Bulgar Renault oraz w latach 1968-1971 w Rumunii pod nazwą Dacia 1100. Łącznie wyprodukowano blisko 1,3 mln Renault 8 oraz około 690 tysięcy R10. "Ósemka" dla pasjonatów sportu Dla entuzjastów sportu samochodowego znakomity konstruktor Amédée Gordini przygotował wyczynową wersję Renault 8. Oprócz mocniejszego silnika zewnętrznie auto wyróżniało się dodatkową parą reflektorów i błękitnym nadwoziem (to wyścigowe barwy Francji) z dwoma białymi paskami. Renault 8 Gordini używano w popularnym pucharze wyścigowym oraz w rajdach. Największymi sukcesami modelu są zwycięstwa w rajdzie Tour de Corse w latach 1964-66.
Renault 8 - Idealny na wycieczki i wyścigi
W lipcu 1962 roku Renault przedstawiło następcę modelu Dauphine. Nowy pojazd, oznaczony liczbą 8, bazował na swoim poprzedniku, który wywodził się jeszcze ze starego 4CV.