Rynek aut klasycznych - BMW, lata 70. w najwyższej cenie

18 kwi 16 14:59
Udostępnij
0
Skomentuj

Fani BMW przykładają niemałą wagę do radości z jazdy, dlatego też duże, ciężkie limuzyny nie są specjalnie poszukiwane. W cenie są za to auta do jazdy na co dzień

Od youngtimerów użytkowanych na co dzień za ok. 1000 euro aż po „chromowaną biżuterię” za 2 mln – rynek aut BMW jest mocno zróżnicowany. Najbardziej cenione i poszukiwane są samochody o sportowej proweniencji. W odróżnieniu od Alfy Romeo, której najpopularniejsze auta pochodzą z lat 50. i 60., w przypadku BMW muzyka gra w latach 70.

Dlatego właśnie ceny kompaktowej limuzyny 02 mocno w ostatnich 5 latach podskoczyły. Marius Brune, nasz ekspert z Classic Data, zwraca uwagę, że samochód ten ma wszelkie cechy tak cenione przez miłośników BMW. To po prostu esencja marki. „Świetne prowadzenie, kompaktowe rozmiary, mocne silniki”– właśnie to lubią miłośnicy aut z Bawarii.

Za to z drugiej strony potężne limuzyny nie są tak cenione, zupełnie inaczej niż w Mercedesie, którego luksusowe modele od lat 60. do 80. cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.

Ładnie utrzymane egzemplarze typoszeregu E3 osiągają już całkiem wysokie ceny (bo są rzadkie), ale seria 7, szczególnie drugiej generacji E32, budzi umiarkowane zainteresowanie. Podobnie jej mniejsi bracia z lat 80. i 90. XX w. Dzięki ponadczasowej stylistyce i właściwościom jezdnym jak w nowoczesnych autach zarówno drugiej generacji „trójki” E30, jak i serii 5 typoszeregu E34 (1988-96) brakuje czynnika nostalgii, który jest konieczny do przejścia auta ze strefy samochodów używanych do klasyków.

Modele BMW z lat 50. są raczej na marginesie rynku klasyków. Dlaczego? Bo wówczas monachijczycy produkowali tylko samochody dla dwóch skrajnie różnych grup odbiorców. Z jednej strony – dla zarabiających najmniej (dla nich przeznaczono Isettę), z drugiej – dla dyrektorów i prezesów.

A ponieważ te pojazdy mają niewiele wspólnego z późniejszymi dokonaniami BMW, pozostają niszowymi propozycjami. Ale to nie oznacza jeszcze, że tanimi. Ładnie odrestaurowane albo (jeszcze lepiej) zachowane „502-ki” to wydatek na poziomie 40 000 euro. Na skromną Isettę trzeba wyłożyć prawie 17 000 euro.

A skoro już jesteśmy przy małych samochodach: także wyposażona w silnik z tyłu limuzyna 700, która we wczesnych latach 60. uratowała zmierzające w stronę bankructwa finanse firmy, nie została jeszcze doceniona przez oldtimerową scenę. Biorąc pod uwagę znaczenie, jakie miało to auto dla koncernu, i małą liczbę zachowanych egzemplarzy, ceny poniżej 10 000 euro wydają się mocno niedoszacowane i w następnych latach pewnie się to zmieni.

Cenowo poza konkurencją plasują się takie automobilowe precjoza, jak roadster 507 z lat 50. (jest na najlepszej drodze, żeby prześcignąć cenowo Mercedesa Gullwinga) oraz M1, coupé z centralnym silnikiem (1978-83), które okazuje się mocno poszukiwanym autem – przez ostatnie 5 lat jego cena się podwoiła. Za samochód w stanie 2 trzeba dziś zapłacić blisko 300 000 euro.

Oczywiście, jak w prawie każdej marce, także w BMW występują modele, które naszym zdaniem rokują na sporą zwyżkę cen. Pełne uroku i rzadkie coupé z lat 60. – 2000 CS (na bazie Neue Klasse) – kosztuje dziś niewiele więcej niż młodsze i częściej występujące 635 CSi z lat 80.

Także wczesna „trójka” (E21), która w zeszłym roku obchodziła 40-lecie, będzie z pewnością zyskiwać na wartości. Za tym samochodem przemawia także to, że nawet w wersji z najmniejszym silnikiem daje prawdziwą radość z prowadzenia, a do tego nadal nie kosztuje jeszcze majątku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

BMW 02 lata produkcji 1966-77

Pochodzący z 1966 roku model 02 ugruntował pozycję BMW jako producenta sportowych limuzyn. Dziś na rynku najbardziej cenione są auta z 2-litrowymi silnikami i wczesne modele z chromowanym grillem i okrągłymi tylnymi światłami (do 1973 r.). Ceny mocno ostatnio wzrosły, ale znawcy tematu spodziewają się dalszych, choć nie tak gwałtownych zwyżek.

Rynek aut klasycznych - BMW, lata 70. w najwyższej cenie (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego