Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.96
Średnio4.604.744.492.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Skoda 130 RS - ministratos z Czechosłowacji

30 paź 15 10:34

Ten samochód przyniósł naszym południowym sąsiadom sławę, o jakiej inni producenci ze Wschodu tylko marzyli

Udostępnij
0
Skomentuj

W 1970 roku w zakładach w Kvasinach rozpoczęto produkcję przepięknego coupé 110 R. Cztery lata później na bazie karoserii tego auta powstały dwa wyczynowe prototypy: 180 RS o mocy 154 KM (jedna sztuka) i RS 200 (dwa egzemplarze) z dwulitrowym, 163-konnym silnikiem.

Oba samochody nie uzyskały jednak homologacji. Dlatego też zdecydowano się na kompromisowe rozwiązanie: z istniejącego już motoru 1300 cm3 wyciśnięto tyle, ile wówczas się dało. Przy okazji nie zapomniano też maksymalnie obniżyć masy pojazdu i poprawić jego aerodynamiki: dach oraz elementy przedniej i tylnej części karoserii wykonano z aluminium, a błotniki i pokrywę bagażnika – z tworzyw sztucznych.

Z przodu pojazdu umieszczono duży spoiler, a przez specjalne otwory w poszerzonych tylnych błotnikach wpadało powietrze chłodzące komorę silnikową. Na początku startów Skody 130 RS silnik z dolnym wałkiem rozrządu i o pojemności 1289 cm3 rozwijał 115 KM. Później motor rozwiercano – aż do 1299,6 cm3. Dzięki temu i wielu innym zabiegom związanym z układem dolotowym samochodu jednostka potrafiła rozwinąć aż 142 KM.

Do przeniesienia napędu próbowano zastosować 5-stopniową skrzynię biegów – niestety, nie otrzymała ona homologacji i w egzemplarzach seryjnych znalazła się „czwórka”. Aluminiowe 13-calowe felgi wyprodukowało ARC Brno. W 1979 r. zaczęto używać większych, 15-calowych obręczy.

Auto o masie 740 kg pierwszą „setkę” osiągało już po 7,5 s, a rozpędzało się do 220 km/h. W 1976 roku zaprezentowano rajdową wersję Skody 130 RS, która od swej wyścigowej siostry różniła się kilkoma detalami umożliwiającymi jazdę poza równymi torami wyścigowymi (miała m.in. powiększony do 185 mm prześwit i inne spoilery).

We wnętrzu Skody 130 RS musiało znaleźć się również rajdowe wyposażenie: szybkościomierz, urządzenia nawigacyjne, lampka, a także schowek. Nieważne, czy na torze, czy poza nim – na rajdowych trasach Skoda 130 RS w swojej klasie nie miała sobie równych. Pierwszy sukces przyszedł zaraz po debiucie, w trzeciej edycji Rajdu Skody (dziś Rajd Bohemia).

Jednak prawdziwie znaczące sukcesy były jeszcze przed autem. W 1977 roku do Rajdu Monte Carlo fabryczny zespół Skody zgłosił trzy załogi. Metę osiągnęły dwie, i to na wysokich pozycjach (1. miejsce w klasie A2 oraz 12. i 15. w klasyfikacji generalnej). W następnym roku kierowcy Skód znakomicie spisali się podczas szutrowego Rajdu Akropolu (1. miejsce w klasie i 10. w „generalce”).

Znakomite wyniki na rajdowych trasach przyniosły Skodzie 130 RS określenie „mini-Stratos”. Samochód z Mladej Boleslav był tak samo bezkonkurencyjny w swej klasie, jak legendarna Lancia Stratos w generalnej punktacji imprez. W 1982 r. weszły w życie nowe przepisy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), które zlikwidowały klasę do 1300 cm³. Wtedy też zakończyła się pełna zwycięstw sportowa historia Skody 130 RS.

Skoda 130 RS - naszym zdaniem

Skoda 130 RS bazowała na bardzo udanym stylistycznie nadwoziu modelu 110 R. Niska masa pojazdu sprawiała, że nawet nieduży silnik 1.3 świetnie nadawał się do napędzania tego sportowego auta. Szkoda, że próby z innymi silnikami spełzły na niczym – być może wtedy historia Skody 130 RS byłaby jeszcze ciekawsza.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Kuba Użytkownik anonimowy
~Kuba :
No photo ~Kuba Użytkownik anonimowy
Ile ich wyproduwano?
13 lis 16 20:33
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mietek Użytkownik anonimowy
~mietek :
No photo ~mietek Użytkownik anonimowy
też mieliśmy Polonez 2000
30 paź 15 22:25
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Bartosz Jakubowski / Auto Świat

Skoda 130 RS - ministratos z Czechosłowacji

Ten samochód przyniósł naszym południowym sąsiadom sławę, o jakiej inni producenci ze Wschodu tylko marzyli.

Skoda 130 RS - ministratos z Czechosłowacji (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego