CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Skoda, którą nazwano mini-Stratos

18 cze 15 12:15
Udostępnij
0
Skomentuj

W 1975 roku w wyścigach, a rok później w rajdach, pojawił się nowy model Skody – 130 RS – który przez ponad 5 lat nie miał żadnego równego rywala w swej kategorii

Historia tego auta sięga roku 1970, kiedy to w zakładach w Kvasinach rozpoczęto produkcję przykuwającego uwagę coupé 110 R. Cztery lata później na bazie tego modelu powstały dwa wyczynowe prototypy. Pierwszy, oznaczony 180 RS (zbudowano jeden egzemplarz), rozwijał moc 154 KM, a drugi – RS 200 (powstały dwa) z dwulitrowym silnikiem – 163 KM.

Obie jednostki były nowoczesne, z wałkiem rozrządu w głowicy i suchą miską olejową. Silniki umieszczono z tyłu i przenosiły one moc na tylną oś. Niestety, problemy z homologacją zmusiły inżynierów Skody do wyboru innej drogi. Tak powstał model 130 RS, który przyniósł najwięcej sukcesów czeskiej marce.

Istniejący już seryjny silnik o pojemności 1300 cm3 nie pozwalał co prawda na jakieś szczególne zwiększenie wydajności, więc projektanci postanowili zmniejszyć masę pojazdu i poprawić jego właściwości aerodynamiczne. Dach oraz elementy przedniej i tylnej części karoserii wykonano z aluminium, a błotniki i pokrywę bagażnika – z tworzyw sztucznych. Boczne szyby i tylna wytwarzano z organicznego szkła o nazwie Maktolon.

Nie tylko na rajdowych trasach Skoda 130 RS zostawiała swych konkurentów w tyle. Największym sukcesem modelu było pokonanie znacznie silniejszych rywali w wyścigowych mistrzostwach Europy w 1981 roku Nie tylko na rajdowych trasach Skoda 130 RS zostawiała swych konkurentów w tyle. Największym sukcesem modelu było pokonanie znacznie silniejszych rywali w wyścigowych mistrzostwach Europy w 1981 roku Foto: Skoda / Skoda

Auto otrzymało też znacznie poprawione aerodynamicznie nadwozie. Z przodu pojazdu znajdował się duży spoiler, a przez specjalne otwory w poszerzonych tylnych błotnikach wpadało powietrze chłodzące komorę silnikową.

Skodę 130 RS napędzał umieszczony z tyłu czterocylindrowy rzędowy silnik OHV o pojemności 1289 cm3 i maksymalnej mocy 115 KM. W końcowym okresie startów rozwiercono go do granicznej wartości w klasie – 1299,6 cm3. Ta jednostka potrafiła rozwinąć aż 142 KM. Silnik był zasilany przez dwa podwójne gaźniki Weber 45 DCOE.

Poznaj sportową historię Skody

Pierwsze po II wojnie światowej zawody samochodowe na terenie Czechosłowacji odbyły się na bieżni praskiego stadionu Strahov w 1946 roku. Z kolei pierwszy międzynarodowy sukces Škoda odniosła w 1948 roku.

Do przeniesienia napędu zastosowano 5-stopniową skrzynię biegów. Niestety, nie otrzymała ona homologacji i w egzemplarzach seryjnych trzeba było zastosować skrzynię z czterema przełożeniami, dobieranymi według charakterystyki wyścigowego toru lub rajdowej trasy. Wykorzystano podwozie Skody 200 RS, jednak powiększono rozstaw obu osi. Lepsze właściwości jezdne zapewniała nie tylko aerodynamika, lecz także tylne wielowahaczowe zawieszenie i amortyzatory Koni.

Aluminiowe 13-calowe felgi wyprodukowało ARC Brno. W 1979 r. zaczęto używać większych, 15-calowych obręczy. Zamiast dotychczas stosowanych przez ekipę Skody Dunlopów wybrano ogumienie Goodyeara. Auto o masie 740 kg pierwszą „setkę” osiągało już po 7,5 s, a rozpędzało się do 220 km/h.

Po raz pierwszy czerwono-niebiesko-białe Skody 130 RS w barwach fabrycznego teamu AZNP (Automobilové závody národni podnik) Mláda Boleslav wystartowały wiosną 1975 r. na torze w Moście podczas wyścigowych mistrzostw Czechosłowacji.

Rajdowa wersja wyraźnie różniła się od swej wyścigowej poprzedniczki mniejszym przednim spoilerem oraz czterema dodatkowymi reflektorami Rajdowa wersja wyraźnie różniła się od swej wyścigowej poprzedniczki mniejszym przednim spoilerem oraz czterema dodatkowymi reflektorami Foto: Skoda / Skoda

Po kolejnych zawodach w Hawirzowie przyszedł czas na pierwszą poważną próbę, czyli rundę mistrzostw Europy samochodów turystycznych w Brnie. Ekipa Milan Žid i Oldrzich Horsák zajęła wysokie, czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. W wyścigach sukces następował za sukcesem. W najważniejszych wówczas zawodach krajów demokracji ludowej – Pucharze Pokoju i Przyjaźni – Skody 130 RS w latach 1975-78 dawały „vyprask”, czyli lanie, radzieckim WAZ-om i naszym Polskim Fiatom.

Największy triumf „stotrzydziestki” odniosły w mistrzostwach Europy w wyścigach samochodów turystycznych. W sezonie 1980 Skoda wywalczyła tytuł wicemistrzowski w kategorii marek. Rok później na czeską ekipę, w składzie: Zdenek Vojtech, Brzetislav Enge, Jan Šenkyrz i Vaclav Bervid, nie było silnych. W pokonanym polu pozostały: BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel, Volkswagen i Chevrolet.

W 1976 roku na świat przyszła rajdowa wersja Skody 130 RS. Od swej wyścigowej poprzedniczki różniła się: większym prześwitem, wynoszącym 185 mm, mniejszym spoilerem, tylnymi błotnikami bez otworów do chłodzenia hamulców oraz dodawanymi czterema reflektorami Hella. Dodatkowo spód samochodu chroniła duralowa blacha o grubości 5 mm. We wnętrzu Skody 130 RS znalazło się również rajdowe wyposażenie: szybkościomierz, urządzenia nawigacyjne, lampka, a także schowek.

Spartańska deska rozdzielcza auta, wzbogacona o podstawowe rajdowe urządzenia nawigacyjne. Spartańska deska rozdzielcza auta, wzbogacona o podstawowe rajdowe urządzenia nawigacyjne. Foto: Skoda / Skoda

Tak jak na wyścigowych torach, tak też na asfaltowych czy szutrowych trasach Skoda 130 RS pokazywała swe walory. Pierwszy sukces przyszedł zaraz po debiucie w trzeciej edycji Rajdu Skody (dziś Rajd Bohemia) – triumfowali Vaclav Blahna i Lubislav Hlavka. Największe osiągnięcia miały jednak dopiero nadejść. W sezonie 1977 do Rajdu Monte Carlo fabryczny zespół Skody zgłosił trzy załogi. Metę osiągnęły dwie, i to na wysokich pozycjach. Blahna i Hlavka zajęli 1. miejsce w klasie A2 oraz 12. w klasyfikacji generalnej. Zaraz za nimi w klasie uplasowali się Milan Zapadlo i Jirzi Motal (15. lokata w generalce).

W następnym roku kierowcy Skód znakomicie spisali się podczas szutrowego Rajdu Akropolu.Tym razem Zapadlo z Motalem wywalczyli nie tylko pierwsze miejsce w klasie, lecz także dziesiątą pozycję w klasyfikacji generalnej zawodów.

Znakomite wyniki na rajdowych trasach przyniosły Skodzie 130 RS określenie „mini-Stratos”. Samochód z Mladej Boleslavi był tak samo bezkonkurencyjny w swej klasie, jak Lancia Stratos w generalnej punktacji imprez.

W 1982 r. weszły w życie nowe przepisy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), które zlikwidowały klasę do 1300 cm³. I tak zakończyła się pełna zwycięstw sportowa historia Skody 130 RS.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Marek Prokopowicz Marek Prokopowicz Facebook Zobacz profil
Marek Prokopowicz :
Marek Prokopowicz Marek Prokopowicz Facebook Zobacz profil
Wraz z "babcią" bardzo dziękujemy za artykuł!:)
17 lip 15 11:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Skoda / Skoda

Skoda 130 RS - Skoda, którą nazwano mini-Stratos

W 1975 roku w wyścigach, a rok później w rajdach, pojawił się nowy model Skody – 130 RS – który przez ponad 5 lat nie miał żadnego równego rywala w swej kategorii.

Skoda, którą nazwano mini-Stratos (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego