W porównaniu sporządzonym przez niemiecki tygodnik Auto Bild najwyżej oceniono Audi 80, co wcale nie oznacza, że znacznie gorzej wypadli konkurenci.
Wprowadzone na rynek w 1972 roku Audi 80 już od początku swojej kariery okazało się wielkim przebojem rynkowym. To było wówczas najnowocześniejsze auto w koncernie Volkswagen. Nic więc dziwnego, że jurorzy z ponad 50 krajów przyznali mu prestiżowy tytuł Car of the Year 1973.
Auto otrzymało napęd na przednie koła, przednie zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona, a tylne na belce skrętnej i drążku Panharda wraz ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami.
Podstawowy benzynowy i gaźnikowy silnik czterocylindrowy o pojemności skokowej 1297 cm3 osiągał moc 55 KM przy 5500 obr./min i pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 147 km/h.
Po sukcesie Audi 80 (B1) w koncernie Volkswagen zapada decyzja o przygotowaniu do produkcji następcy nieudanych modeli VW 411 i VW K70. W 1973 roku pojawia się Volkswagen Passat (B1). Skonstruowany na tej samej platformie z silnikami umieszczonymi wzdłużnie i napedzającymi przednie koła.
W celu unikniecia koncernowego kanibalizmu odgórnie ustalono, że Audi będzie produkowane w wersji sedan i kombi, a VW Passat w wersji hatchback i kombi.
Bezpośrednimi konkurentami flagowych produktów koncernu Volkswagen w latach siedemdziesiatych były dwa modele – Opel Ascona i Ford Taunus. Oba modele z racji przynależności do amerykańskich koncernów miały w sobie zaoceanicznego ducha, ale w tym okresie pozostały nieco w tyle wobec zaawansowanych technicznie Audi i VW.