Volkswagen Corrado miał początkowo być trzecią odsłoną Scirocco, jednak ostatecznie zdecydowano, że będzie inaczej. Corrado – auto dla młodej, nieco gniewnej klienteli miało już mieć nieco większe ambicje niż Scirocco. Zewnętrznie był od niego delikatnie wyższy i szerszy i mimo krótszej długości całkowitej, miał aż o 7 cm dłuższy rozstaw osi, co poprawiło stabilność auta w trakcie jazdy.
Volkswagen Corrado zadebiutował w 1988 roku i konstrukcyjnie bazował zarówno na Passacie 3. generacji, Golfie oraz Jetcie. Za mechaniczną stronę auta odpowiedzialny był Volkswagen, całą resztą zajmowała się firma Karmann. Corrado miało atrakcyjne, zadziornie i sportowo wyglądające 3-drzwiowe nadwozie typu coupe. Z tyłu inżynierowie zastosowali spojler, który przy prędkości przekraczającej 120 km/h wysuwał się, wytwarzając tym samym większą siłę docisku na tylną oś. Volkswagen Corrado był przez wszystkich bardzo chwalony pod względem właściwości jezdnych.
Mimo niemałej masy (ok. 1200 kg), początkowo do napędu posłużyły benzyniaki 1.8 o mocy 140 oraz 160 KM (G60). Ten drugi wyposażony był w sprężarkę typu G, z której to technologii lubił ówcześnie korzystać Volkswagen. 3 lata po debiucie wprowadzono nowe jednostki napędowe – 2.0 16V (136 KM) oraz 2.9 VR6 (190KM), która w USA występowała w wariancie 2.8 VR6 174 KM. Wtedy też przeprowadzono kosmetyczny facelifting – zmianie uległy przednie błotniki, maska silnika, atrapa chłodnicy, tylne światła, reflektory oraz zderzaki i konsola środkowa.
Mimo tak wielu modernizacji, Corrado wiele się nie zmienił. Oprócz tego zastosowano większy bak, co jednak wymusiło zmniejszenie pojemności bagażnika z 300 do 235 litrów. W 1994 roku dopełnieniem stał się najsłabszy, 115-konny silnik 2.0 8V. Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-stopniowej manualnej.
W 1995 roku, po wypuszczeniu niespełna 100 tys. egzemplarzy, produkcja Volkswagena Corrado zakończyła się, a fani VAGów musieli na następcę czekać aż do 2008 roku, kiedy to pojawiła się III odsłona Scirocco. Rywalami Corrado byli m.in. Toyota Celica, Honda Prelude oraz Opel Calibra.