CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.234.494.091.72
Średnio4.464.714.281.97
Najdrożej4.794.994.762.29

Zaporożec ZAZ-968 - Krzepki Kozak z Zaporoża

9 cze 08 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Pod koniec lat 50. w zakładach MZMA przy współpracy instytutu Nami powstał projekt popularnego samochodu "dla ludu". Miał to być najtańszy pojazd w ZSRR. Prototyp otrzymał nazwęMoskwicz 444. W Związku Radzieckim był zwyczaj, aby nowe auto zaprezentować najwyższym władzom partyjnym i rządowym, które decydowały o wprowadzeniu pojazdu do produkcji. Próba generalna nastąpiła 18 lipca 1960 roku na terenie Kremla. Najpierw za kierownicą usiadł Leonid Breżniew, a następnie Nikita Chruszczow. Obaj byli zadowoleni z przejażdżki. Wśród obserwujących prototyp ministrów był także liczący blisko 2 metry wzrostu Władimir Nowikow.O produkcji zdecydowały najwyższe władzeChruszczow powiedział: "Jeśli Nowikow nie będzie miał kłopotów z jazdą, skierujemy auto do produkcji seryjnej". I tak też się stało. Produkcję nowego samochodu rozpoczęto na Ukrainie w Zaporożu w zakładach ZAZ (Zaporożskij Awtomobilnyj Zawod). Pojazd przypominający z wyglądu Fiata 600 otrzymał nazwę ZAZ-965 Zaporożec. Napędzał go chłodzony powietrzem, 4-cylindrowy silnik w układzie widlastym MeMZ-965 o pojemności 887 ccm i mocy 26 KM, który powstawał w niedalekim Melitopolu. Ten model, zwany później "garbatym" Zaporożcem, oraz jego późniejsza, zmodernizowana wersja ZAZ-965A (pozbawiony charakterystycznych bocznych wlotów powietrza) był produkowany w latach 1960-1969.W roku 1967 pojawił się nowy Zaporożec – ZAZ-966. Nadwozie pojazdu przestało przypominać Fiata 600. Tym razem styliści wzorowali się na NSU Prinz. Zmodernizowano także silnik, jego pojemność powiększono do 1197 ccm. Wzrosła także moc. Na tylnej części nadwozia pojawiły się półkoliste wloty powietrza popularnie nazywane "uszami". Przednie zawieszenie oparte na drążkach skrętnych oraz sprężynach z amortyzatorami hydraulicznymi zostało skopiowane z Volkswagena. Tylne opierało się na wahaczach wleczonych.Na ciężkie, rosyjskie zimy opracowano oryginalny system ogrzewania wnętrza samochodu. Służyła do tego nagrzewnica zasilana benzyną. Według danych producenta różnica temperatur przed i po nagrzaniu dochodziła do 80 stopni C! ZAZ-966 produkowany był do roku 1974. Dwa lata wcześniej zaczęto jednak wytwarzać kolejny model – ZAZ-968. Otrzymał on nowy silnik MeMZ-968. Początkowo osiągał moc 41 KM, a potem w następnych wersjach 45 oraz 50 KM. W porównaniu z poprzednikiem wprowadzono drobne zmiany zewnętrzne. Auto otrzymało nowe fotele oraz dwuobwodowy układ hamulcowy.Nie tylko na kiepskie drogi, także na bezdrożaW sezonie 1978 na rynku pokazał się model ZAZ-968M. Wyraźnie różnił się sylwetką od wytwarzanych od kilku lat Zaporożców. Zniknęły"uszy", czyli wystające wloty powietrza. Zmieniono także przednie kierunkowskazy oraz zamontowano zespolone lampy tylne. W wyniku ujednolicania produkcji samochodowej w ZSRR wprowadzono szereg elementów wyposażenia pochodzących z pojazdów wytwarzanych w zakładach WAZ (Żiguli, Łada). Ten model produkowano do 1 lipca 1994 roku. Łącznie w latach 1960-1994 zbudowano 3 422 444 Zaporożce. Następcą tego pojazdu został ZAZ-1102 Tavria, którego wytwarzanie rozpoczęto w roku 1988.W Zaporożu pracowano także nad różnymi prototypami. Jednym z ciekawszych był terenowy ZAZ-969. Wykorzystywał on podzespoły modelu 965. Silnik umieszczony z przodu napędzał wszystkie koła. Ten pojazd, jak i kolejne oznaczone literami A (napęd na przednią oś) i M produkowane były przez zakłady ŁuAZ (Łuckij Awtomobilnyj Zawod) na potrzeby wojska oraz rolnictwa.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~BK Użytkownik anonimowy
~BK :
No photo ~BK Użytkownik anonimowy
Posiadałem taki samochód w latach 1978-1980 o mocy 45KM,psuł się na potęgę, przeważnie siadało łożysko sprzęgła które to wykonane było z prasowanego grafitu i co jakiś czas pękało.Aby wymienić tą część trzeba było wyjąć na zewnątrz od dołu cały silnik.Po kilku wymianach doszedłem do takiej wprawy że sam na podwórku całą czynność wykonywałem w ciągu 80 minut.Bardzo słabe również były pierścienie tłokowe które to po dłuższej i szybkiej podróży stawały się zwykłymi drutami nie wytrzymując temperatury silnika.Posiadał niezależne ogrzewanie które to było bardzo wydajne.Pozdrawiam.
19 paź 14 13:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Warszawiakx@onet.eu Użytkownik anonimowy
~Warszawiakx@onet.eu :
No photo ~Warszawiakx@onet.eu Użytkownik anonimowy
Na tamte czasy i drogi był udany. Prosty to dawało pewność, że dojedzie. Kiedyś, zima mróz na działce pękła sprężyna pompy sprzęgła..Rozebrałem pompę wyjąłem z siatki łóżka sprężynę. rozciągnąłem przyciąłem i ok pół roku jeździł. Pół roku bo zanim znalazłem części itd. W terenie dobrze się spisywał. Pod dużą górę też podchodził ale tyłem, na teren na wertepy, aby spokojnie i z wyczuciem.
Mile wspominam , 25 lat wieku ,a to ogrzewanie w zimie . To se ne wrati.
27 wrz 14 21:28 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
~gość :
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
Nie na darmo mówiono na niego "nosorożec". Był jak czołg.
21 kwi 15 19:48 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
~Marcin
No photo ~Marcin Użytkownik anonimowy
do ~Warszawiakx@onet.eu:
No photo ~Warszawiakx@onet.eu Użytkownik anonimowy
27 wrz 14 21:28 użytkownik ~Warszawiakx@onet.eu napisał
Na tamte czasy i drogi był udany. Prosty to dawało pewność, że dojedzie. Kiedyś, zima mróz na działce pękła sprężyna pompy sprzęgła..Rozebrałem pompę wyjąłem z siatki łóżka sprężynę. rozciągnąłem przyciąłem i ok pół roku jeździł. Pół roku bo zanim znalazł
I powiedz to dzisiejszej młodzieży... Pozdrawiam.
26 mar 15 22:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Iwan Użytkownik anonimowy
~Iwan :
No photo ~Iwan Użytkownik anonimowy
Ford Kozak vel Opel Kaukaski
13 maja 15 13:19
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Astar12 Użytkownik anonimowy
~Astar12
No photo ~Astar12 Użytkownik anonimowy
do ~gość:
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
21 kwi 15 19:48 użytkownik ~gość napisał
Nie na darmo mówiono na niego "nosorożec". Był jak czołg.
Było jeszcze jedno określenie może mniej popularne "Masa huku" związane z dość specyficznym odgłosem pracy silnika i szumem podczas jazdy zwłaszcza w wersji kieszeniowej. Z dziwnych rozwiązań w tym samochodzie jak na tamte czasy można uznać wsteczny z na wodziku z jedynka, teraz to nikogo nie dziwy ale pamiętam że ojciec specjalnie zmieniał skrzynie biegów aby wsteczny był przy piątce. I zamianę pojedynczego tłumika na dwa osobne, i wtedy to buła rzeczywiście masa huku.
22 kwi 15 10:28
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Zaporożec ZAZ-968 - Krzepki Kozak z Zaporoża

Zaporożec ZAZ-968 - Krzepki Kozak z Zaporoża

Zaporożec ZAZ-968 - Krzepki Kozak z Zaporoża (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego