Zastava 1100p nie należy do zbyt popularnych youngtimerów. Tymczasem ma wszelkie cechy, które sprawiają, że warto się nią zainteresować. Jest rzadkim okazem, a zatem można być właścicielem wyjątkowego klasyka. Kolejna sprawa to rodzaj nadwozia. Przecież dzięki temu, że auto jest liftbackiem, okazuje się praktyczne; wreszcie ten youngtimer bez problemu nadaje się do codziennego użytkowania. Nie psuje się nadmiernie, części nie kosztują majątku i można je łatwo zdobyć, a poza tym silnik nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa.
W przypadku dostępności podzespołów kwestia jest prosta, ponieważ wiele z nich pasuje od innych modeli. Niektóre można adaptować od popularnych polskich modeli takich jak Fiat 125p. Wbrew pozorom wcale nie jest ich tak mało. Warto jedynie uważać na gumowe elementy – wiele z nich rozpada się w rękach, choć są nieużywane, z racji wieku.
Co ciekawe, części znajdziemy nie tylko wśród ogłoszeń internetowych, lecz także w sklepach motoryzacyjnych.
Zastava 1100p — samochód łatwy w naprawie
Zaletą samochodu jest również prosta konstrukcja – dzięki temu niektóre naprawy czy regulacje można wykonać samemu. Podczas kupowania Zastavy trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na stan blacharki. Niestety, rdza jest poważnym problemem tego samochodu. Korozja atakuje nie tylko elementy poszycia, lecz także podłużnice oraz podłogę. Jeżeli znajdziemy egzemplarz, który jest w dużej mierze zardzewiały, to można go wykorzystać wyłącznie jako dawcę części, bo jego remont staje się nieopłacalny.
Zastava 1100p — trudno znaleźć oryginalny egzemplarz
W trakcie poszukiwania auta można się często natknąć na samochody, które mają zamontowane dodatkowe układy czy przełączniki. Takie modele tracą wprawdzie na oryginalności, ale nie trzeba się ich obawiać, bo przywrócenie takich pojazdów do fabrycznego stanu nie będzie drogie. Znalezienie ładnej Zastavy nie będzie mimo wszystko łatwe.
W Polsce zmontowano ich 58 541 sztuk i wiele z nich było eksploatowanych do końca ich żywota, a inne zdematerializowały się z powodu rdzy. Jeżeli jednak znajdziemy egzemplarz, w który warto zainwestować – lekko skorodowany – to jego cena nie powinna być wyższa niż 1-1,5 tys. zł.
Z kolei za w pełni oryginalny samochód w dobrym stanie trzeba będzie zapłacić nawet 10 tys. zł, ale to w dalszym ciągu akceptowalna cena. Warto jednak spieszyć się z zakupem Zastavy, bo korzystne warunki zakupu nie utrzymają się wiecznie – już można zaobserwować tendencję wzrostową.
Zastava 1100p — najlepsze są modele z początku produkcji
Kierowcy, którzy interesują się Zastavą, powinni poszukiwać oryginalnych pojazdów z początku produkcji. Tylko takie auta mają jeszcze uchylane trójkątne szybki czy chromowane dekle na felgach. Z obu tych elementów zrezygnowano w 1978 roku przy okazji liftingu.
Wówczas samochód otrzymał również inny wzór atrapy chłodnicy oraz welurową tapicerkę w miejsce skaju. Ten ostatni element okazał się szczególnie ważny, bo siadanie w gorące dni na rozgrzanym skaju nie było przyjemne. Większość pojazdów, które znaleźliśmy wśród polskich ogłoszeń, to poliftingowe Zastavy, ale w złym stanie technicznym.