CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.614.221.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Fiat 500 - happy birthday to you!

10 mar, 16:43
Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat 500 obchodzi w tym roku 60. urodziny. Od kilku lat protoplasta modelu 126p coraz częściej pojawia się w garażach polskich kolekcjonerów. Warto się nim zainteresować

Prezentacja Fiata 500 odbyła się 1 lipca 1957 r., a już w listopadzie auto przeszło zmiany: zwiększono moc (15 KM), pojawiło się też więcej chromowanych elementów. W 1958 r. zadebiutowała wersja Sport (21,5 KM, 105 km/h), a w 1959 r. – odmiana z krótszym płóciennym dachem. W 1960 r. odbyła się premiera kombi Giardiniera oraz wersji D – z oferty znikł długi rolowany dach, auto stało się 4-osobowe, a moc wzrosła do 17,5 KM. W 1965 r. pojawiła się odmiana F ze zmienionym kierunkiem otwierania drzwi, o mocy 18 KM. W 1972 r. zaprezentowano wersję R, z silnikiem o poj. 600 cm3 i mocy 23 KM. Do 1975 r. fabryki Fiata opuściło 3,893 mln sztuk. Nieco zmienioną „pięćsetkę” wytwarzał też m.in. austriacki Steyr-Puch (ponad 57 tys. egzemplarzy).

Mimo wszystkich wynikających z konstrukcji minusów (ciasnota, wibracje, hałas) Fiat 500 ma naszym zdaniem więcej plusów. Pierwszy z nich to oczywiście wrażenia z jazdy, nie bez znaczenia jest też prostota konstrukcji, która umożliwia samodzielną obsługę i naprawy – jeśli tylko macie jakieś doświadczenia z eksploatacją Fiata 126p, to „pięćsetka” nie będzie stanowiła dla was większej tajemnicy. Poza tym mimo stopniowego odkrywania modelu przez polskich kolekcjonerów samochód nadal nie jest u nas tak popularny, jak na zachodzie Europy, więc ładna „pięćsetka” na zlocie nadal wzbudza furorę. Właściwie bez znaczenia jest, czy auto pochodzi z końcówki lat 50., czy też z ostatniej serii R. Oczywiście, ze względu na wartość i właściwości jezdne tego samochodu jazda nim na co dzień raczej odpada.

Czy należy obawiać się kłopotów ze zdobyciem części zamiennych do „pięćsetki”? Wszystkie podzespoły mechaniczne i blacharskie są dostępne bez większego problemu, pozostaje tylko kwestia ceny i kierunku, z którego będziecie je sprowadzać. W Polsce jest z tym krucho, ale warto sprawdzić ofertę warszawskiej firmy Retroline, która specjalizuje się w renowacjach i odbudowach Fiatów 500. W Niemczech polecamy sklep internetowy webshop.fiat500126.com, który prowadzi też sprzedaż części do Maluchów i Fiatów 600. Prywatne oferty z Włoch znajdziecie m.in. na subito.it, ale tu problemem może być wysyłka części do Polski – nie wszyscy sprzedający biorą pod uwagę taką możliwość.

Polska oferta jest niewielka. Auta pojawiają się najczęściej na Gieldaklasykow.pl, a pojazdy po kompleksowej renowacji – na Retroline.pl. W Europie ceny zaczynają się od 3000-4000 euro (samochody do całkowitego remontu), a kończą na ok. 20 000 euro (auta w doskonałym stanie, oceniane na niemiecką „jedynkę”). Niestety, wiele ofert to nieoryginalne samochody z silnikami od Fiata 126p i elementami niezgadzającymi się z rocznikiem. Dotyczy to nie tylko najtańszych aut.

Z punktu widzenia kolekcjonera najcenniejsze są oczywiście auta z początku produkcji, z wlotami powietrza pod reflektorami. Rodzynek to wersja Sport, z 21,5-konnym silnikiem i bez rolowanego dachu – paradoksalnie „pięćsetki” bez tego udogodnienia są droższe, bo było ich bardzo mało (znacznie częściej taka wersja występowała u Steyr-Pucha). Warto się też zainteresować Giardinierą – z wyprodukowanych 327 tys. sztuk aut użytkowych niewiele do dziś przetrwało.

Fiat 500 na zdjęciach to wersja F, która weszła do produkcji w 1965 roku. Najważniejsza zmiana w stosunku do wcześniejszych odmian to sposób otwierania drzwi – jak we współczesnych autach. Tak zwane kurołapki (otwierane pod wiatr) pozostały do końca produkcji (1977 r.) w wersji Gardiniera. Zmieniły się ramki reflektorów, a tylne światła wersji F są bardziej kanciaste. Moc silnika – dzięki zmianie wałka rozrządu – wzrosła do 18 KM, o litr (do 22 l) zwiększyła się też pojemność zbiornika paliwa, który nadal montowano z przodu auta, ale w bezpieczniejszym miejscu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Śmieszny ale i fajny klasyk. Uwielbiam stare damochody i myśle o maluszki aby sprowadzić do USA gdzie mieszkam ale obawiam się takie samochodziki mają zerowe bezpieczeństwo a to tu w USA ma większe znaczenie bo poruszałbym się czasami po normalnych drogach gdzie jeżdżą duże samochody, jak np ogromne pickupy a problem tu z takimi samochodzikami jest ze ludzie często wymuszają pierwszeństwo jak się wyjeżdża z drogi podporządkowanej gdyż wydaje im się że samochód jest duzo dalej gdyż są przyzwyczajeni do większych obiektów
10 mar 22:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Fiat 500 - happy birthday to you!

Fiat 500 obchodzi w tym roku 60. urodziny. Od kilku lat protoplasta modelu 126p coraz częściej pojawia się w garażach polskich kolekcjonerów. Warto się nim zainteresować.

Fiat 500 - happy birthday to you! (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego