CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.404.141.96
Średnio4.554.784.432.13
Najdrożej4.944.994.852.45

Dodge Viper GTS - żmija lubi kąsać

8 lut, 15:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Amerykanie stworzyli wiele interesujących aut sportowych, ale niewiele z nich może równać się z Viperem. Ten model jest tak ekstremalny, jak tylko się dało w produkcji, którą można określić mianem seryjnej

Podobno, gdy po raz pierwszy zimą 1989 roku pokazano jego prototyp publiczności na największych amerykańskich targach w Detroit, entuzjastycznie bito brawo. Nazwisko pewnego hodowcy kurczaków również nie pojawiło się w jego kontekście przypadkiem, bo Carroll Shelby nie tylko miał już na swoim koncie sukcesy biznesowe, lecz także znano go doskonale z szalonych pomysłów.

Bo jak inaczej można określić zapakowanie dużych amerykańskich silników do angielskich wozów AC i nazywanie tego szatańskiego wynalazku nazwą zarezerwowaną do tej pory dla niezbyt przyjaznego gada? Viper, czyli żmija, jest więc duchowym następcą Cobry i przy okazji nie pozostawia żadnych złudzeń co do tego, że nie nadaje się na przytulankę dla dzieci, lecz jest klasycznym „widowmakerem”.

Wtedy, w 1989 r., pokazano prototyp otwartej odmiany, o nazwie „RT/10”, którą później w zasadzie tylko z kosmetycznymi zmianami wprowadzono do produkcji. Robert Luiz, ówczesny prezes firmy, który osobiście pilotował ten projekt, powiedział reporterom na targach, że ma dosyć współczesnych aut sportowych, które stały się zbyt „dekadenckie, kobiece i wyszukane”. Dzisiaj brzmi to co najmniej niepoprawnie politycznie i bardzo pasuje do image’u tego modelu, który w ustach prezesa koncernu Chryslera miał być powrotem do „naturalnej, nieujarzmionej siły”.

Do salonów trafił dopiero dwa lata później i – podobnie jak Corvette dla Chevroleta – miał być modelem poprawiającym wizerunek marki. Reklama z 1992 r. nie pozostawia złudzeń, z jakim autem mamy do czynienia. Viper stoi na niej razem z innymi modelami sportowymi... Zaraz, jakimi modelami sportowymi? No właśnie, Dodge praktycznie ich wówczas nie posiadał, bo czy ktoś pamięta takie auta, jak Daytona IROC R/T czy też Stealth R/T Turbo (czyli de facto Mitsubishi)? A tutaj dumnie prężą się one koło Vipera. Każdy z nich ma obok nazwy podany czas przyspieszenia od 0 do 60 mil/h – odpowiednio: 6,7 i 4,9 s (w sumie całkiem nieźle) – a przy Viperze napisano: „0-60 CENSORED”.

Dla Vipera zbudowano specjalną fabrykę w Detroit (nazywała się „New Mack”; model powstawał w niej do 1995 r., a więc wersja GTS z naszych zdjęć nie była już tam produkowana). Każdorazowe przywoływanie w opisie tego modelu nazwiska Carrolla Shelby’ego nie było jednak tylko zabiegiem marketingowym, bo miał on duży wpływ na koncepcję pojazdu. Przede wszystkim auto powstało na stalowej ramie, na której zamontowano niezależne zawieszenie.

Co ciekawe, całe nadwozie zbudowano z włókna szklanego. Największą różnicą było jednak umieszczenie pod maską silnika V10 (Cobra nigdy nie miała więcej niż 8 garów). I tu ciekawostka: początkowo planowano tańszą wersję ośmiocylindrową, ale nie wprowadzono jej do produkcji. Za to przed debiutem 8-litrowy silnik V10 rodem z ciężarówki wysłano do Lamborghini, które nieco go zmodernizowało (wprowadziło m.in. aluminiowy blok).

Viper nie był tani – w pierwszym roku produkcji żądano za niego 50 000 dolarów. Podstawowy model Corvette kosztował 33 600 dolarów, a topowa wersja ZR1 została wyceniona raptem o 15 000 dolarów drożej niż „żmija”. W katalogach z tego okresu reklamy Vipera publikowano na sąsiedniej stronie prezentacji sportowego Chevroleta, ale jego produkcji zawsze było daleko do naturalnego konkurenta. W pierwszym roku powstały raptem 162 Vipery (a różnych wersji Corvette – ponad 20 tys., w tym ponad 2 tys. ZR1!).

W 1996 r. pojawiła się odmiana zamknięta GTS, której sprzedaż rozpoczęto rok później (kosztowała wtedy 66 000 dolarów). Dach wersji coupé otrzymał dwa wybrzuszenia, po to, żeby w kabinie mogły zmieścić się osoby w kaskach! W porównaniu z RT/10 zmniejszono masę, a zwiększono sztywność nadwozia (co oczywiste), moc wzrosła o kilkadziesiąt koni. Wersja ta ze względu na przepisy otrzymała dwie poduszki powietrzne, ale ABS przez kilka następnych lat nie był w niej oferowany, o innych systemach nie wspominając. To, w połączeniu z napędem na tył, czyniło z Vipera bardzo narowiste auto. W anegdocie użytkownicy dzielili się na martwych i tych, którzy wyjeżdżali, gdy asfalt był suchy.

Pierwszą generację z nadwoziem GTS produkowano do 2002 r. (pod koniec wprowadzono jeszcze bardziej hardcorową wersję ACR, w której w zasadzie brakowało tylko klatki i systemu gaśniczego). Według wielu entuzjastów to najpiękniejszy Viper wszech czasów, nawiązujący wyglądem do kultowej wersji AC z zamkniętym nadwoziem, przygotowanej specjalnie do wyścigów Daytona. Ale nasz bohater też miał chwalebną kartę w sportach motorowych dzięki francuskiemu teamowi Oreca (kilkakrotne zwycięstwa w Le Mans w swojej klasie).

Dodge Viper GTS - nasza opinia

Przede wszystkim auta z początków produkcji (zwłaszcza wczesne egzemplarze RT/10, ale GTS pierwszej serii również jest godny zainteresowania). Viper nie miał wielu odmian limitowanych, co sprawia, że nie ma tu wielu białych kruków. Jednym z wyjątków jest odmiana GTS-R, oferowana z nadwoziem pierwszej serii, która akcydentalnie pojawia się na rynku. W momencie powstawania tego materiału na jednym z europejskich portali znaleźliśmy niebieski egzemplarz za 60 000 euro (ok. 260 000 zł) plus opłaty. Był też biały limitowany GTS-R GT2 Edition za 110 000 euro!

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (26)

No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Super, ogromny wolnossący silnik bez żadnych pierdułek w postaci turbo czy innego badziewia.
8 lut 16:17 | ocena: 93%
Liczba głosów:14
93%
7%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Luki Użytkownik anonimowy
~Luki :
No photo ~Luki Użytkownik anonimowy
Piękne samochody z pięknego kraju. Totalitarna Europo wstyć się.
8 lut 18:56 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rasista Użytkownik anonimowy
~rasista :
No photo ~rasista Użytkownik anonimowy
Do Arek:
Pomylily ci sie koncerny to nie cztery zera dla frajera zeby pakowac quattro...
9 lut 10:35 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lech Użytkownik anonimowy
~lech
No photo ~lech Użytkownik anonimowy
do ~Luki:
No photo ~Luki Użytkownik anonimowy
8 lut 18:56 użytkownik ~Luki napisał
Piękne samochody z pięknego kraju. Totalitarna Europo wstyć się.
Masz na myśli policyjnego kraju! 11 m-cy pobytu to nie dużo ale wystarczy by zauważyć, że policja wyskakuje z za każdego krzaczka!
9 lut 10:03 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wox Użytkownik anonimowy
~Wox :
No photo ~Wox Użytkownik anonimowy
Ja mieszkam tu 13 lat jeżdzę bez prawa jazdy i to całkiem sporo ,przez ten czas nie miałem ani jednej kotroli policyjnej wiec nie uważam ze jest to państwo policyjne pomimo ze policji jest bardzo dużo , nie mając nic na sumieniu mam poczucie bezpieczeństwa
9 lut 13:35 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
~Arek :
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
A gdzie turbo i napęd na quattro
9 lut 09:10 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
38%
63%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lech Użytkownik anonimowy
~lech
No photo ~lech Użytkownik anonimowy
do ~lech:
No photo ~lech Użytkownik anonimowy
9 lut 10:03 użytkownik ~lech napisał
Masz na myśli policyjnego kraju! 11 m-cy pobytu to nie dużo ale wystarczy by zauważyć, że policja wyskakuje z za każdego krzaczka!
Jakiś głupek ocenił negatywnie to co widziałem na własne oczy!
9 lut 11:09 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Darmen987 Użytkownik anonimowy
~Darmen987 :
No photo ~Darmen987 Użytkownik anonimowy
Jeden z najlepszych samochodów na GT5 :)
9 lut 09:15 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rw Użytkownik anonimowy
~rw :
No photo ~rw Użytkownik anonimowy
polskie ceny to x4, to jest chore
9 lut 10:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~cinu Użytkownik anonimowy
~cinu :
No photo ~cinu Użytkownik anonimowy
widac ze testowany viper przygody juz mial:) przod slabo wyklepany:D
15 lut 11:42
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Dodge Viper GTS - żmija lubi kąsać

Podobno, gdy po raz pierwszy zimą 1989 roku pokazano jego prototyp publiczności na największych amerykańskich targach w Detroit, entuzjastycznie bito brawo. Nazwisko pewnego hodowcy kurczaków również nie pojawiło się w jego kontekście przypadkiem, bo Carroll Shelby nie tylko miał już na swoim koncie sukcesy biznesowe, lecz także znano go doskonale z szalonych pomysłów.

Dodge Viper GTS - żmija lubi kąsać (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego