Lancia Delta zadebiutowała w 1979 roku jako szlachetna odmiana kompaktu, a na emeryturę odeszła w 1994 roku jako 6-krotna zdobywczyni rajdowego mistrzostwa świata. W międzyczasie Lancia wprowadziła na rynek nowe mocne wersje swojego kanciastego modelu: GT oraz GT i.e., HF Turbo, HF 4WD, HF Integrale, HF Integrale 16v, HF Integrale Evoluzione, S4. W takim towarzystwie można łatwo zapomnieć o tym, że kompaktowa Lancia serii 831, z karoserią zaprojektowaną przez Giugiara, wykorzystywała technikę Fiata Ritmo.
Lancia Delta HF Turbo pozostaje w cieniu krewniaka pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. Na rynek trafiła w 1983 roku i – w przeciwieństwie do kolejnych mocnych ewolucji – występowała również z napędem na przednie koła. Jej 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra dzięki sprężarce Garretta T3 generował
131 KM. Po liftingu w 1986 roku silnik otrzymał wtrysk paliwa. Poza tym pojawiła się pierwsza Delta z napędem na obie osie pod skromną nazwą „HF 4WD”. Obecnie szczególnie poszukiwana jest Delta HF Turbo z czerwono-niebiesko-białymi barwami Martini, odzwierciedlającymi rajdowe Delty z lat 80. ubiegłego wieku.