CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.314.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Mercedes 190: znacząco przeinwestowany i niezawodny

10 gru 14 15:06
Udostępnij
0
Skomentuj

Zaprezentowanie w 1982 roku Mercedesa 190 było niemałą sensacją, głównie za sprawą widocznych nakładów sił i środków włożonych w zaprojektowanie tego samochodu

Niepozorne z dzisiejszego punktu widzenia nadwozie modelu W201 kryje solidne rozwiązania zaprojektowane na lata, a w swoim czasie wyprzedzające ówczesną myśl techniczną. Na przykład tylne zawieszenie wielowahaczowe najpierw pojawiło się właśnie w typoszeregu W201 (czyli naszej 190), by potem niemal bez zmian (części w każdym razie pasują) trafić do większego i cięższego W124 i stać się wzorem dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Choć podstawowa wersja Mercedes 190 miała silnik benzynowy zasilany gaźnikiem, to od początku w ofercie była odmiana „E”, z mechanicznym wtryskiem KE-Jetronic.

Mercedes 190: lista opcji była bardzo długa

O nowoczesności konstrukcji mówiła wiele lista wyposażenia dodatkowego. Widniały na niej m.in.: ABS (aż 2815 DM w 1983 roku!) i klimatyzacja (niebotyczne 3600 lub 4300 DM w zależności od wersji), a ponadto wiele pomniejszych opcji komfortowych: „elektryka” szyb, lusterek, szyberdachu, foteli (ogrzewanie, ustawianie i pamięć ustawień), centralny zamek sterowany elektropneumatycznie, automatyczna antena itp. Kto jednak poszedł w 1983 roku do salonu Mercedesa i zamówił najtańsze 190, mógł się zdziwić przy odbiorze. Podstawowe wersje nie miały nawet prawego lusterka, o wspomaganiu kierownicy nie wspominając.

Najwyraźniej jednak sprzedawcy uprzejmie uprzedzali kupujących o możliwych brakach, bo całkiem „gołe” egzemplarze są rzadkością. W czasach swojej świetności Mercedes 190 wracał do serwisu głównie na wymianę olejów i filtrów. Konstrukcja okazała się niezwykle wytrzymała i bezawaryjna, zawieszenie, pomimo swojej komplikacji – niemal pancerne, a karoseria odporna na korozję.

Powiecie zaraz: jak to możliwe? Przecież kupując Mercedes 190 trzeba w pierwszej kolejności sprawdzić, czy ma jeszcze progi i czy przy próbie użycia fabrycznego podnośnika nie urwie się podciąg! Tak, to prawda, ale problem z korozją stał się plagą w samochodach 20-letnich, a do dziś zdarzają się auta nawet 30-letnie, które dzięki zwykłym zabiegom konserwacyjnym zachowały nie tylko swoje pierwsze blachy, lecz także lakier!

Mercedes 190 - Trudno go do końca zepsuć, chyba że zgnije

Niebywały jest fakt, że w przypadku „Baby-Benza” bardzo trudno jest go zepsuć tak, by nie chciał jechać, a jeszcze trudniej, by naprawa okazała się skomplikowana i czasochłonna. Może z wyjątkiem układu wtrysku paliwa (który jest już niemal nienaprawialny) i gaźnika (do którego potrzeba fachowca). W każdym razie to dlatego dziś nie brakuje na drogach zaniedbanych Mercedesów 190, które wyglądają, jakby pół roku leżały na dnie kanału. Nie opłaca się ich już specjalnie remontować, ani też wyrzucać, bo przy minimalnych nakładach jeżdżą.

Panuje opinia, że utrzymanie tego auta jest banalnie tanie. To stwierdzenie tylko częściowo prawdziwe. Jeśli bowiem chodzi o tanie zamienniki elementów eksploatacyjnych, to znajdzie się ich rzeczywiście bardzo dużo i za śmiesznie niskie kwoty. Dostępność oryginałów w sklepach dilerskich też jest wzorowa, ale ceny bywają zaporowe: 500 zł za zewnętrzną listewkę to za wiele jak na budżet przeciętnego właściciela 190. Jednocześnie tanie części zwykle przedstawiają marną jakość.

Ale czemu się dziwić, gdy za 160 zł kupujemy komplet klocków, tarcz, szczęk hamulcowych i zestaw montażowy do hamulców na dwa koła? Jeśli więc mamy auto kompletne, zadbane oraz chcemy, by jazda nim była przyjemna, przygotujmy się na większe wydatki. Jazda Mercedesem 190 zapewnia miłe doznania, nie bez powodu nazywa się go czasem najmniejszą limuzyną świata. Auto jest znakomicie wyciszone, a zawieszenie sprężyste i komfortowe.

Miejsce w środku ogranicza klasyczny układ napędowy – w nowoczesnym kompakcie jest przestronniej. Za to nie można narzekać na dynamikę, może z wyjątkiem wolnossącego diesla. Benzyniaki, nawet najstarsze, 90-konne, dają sobie dobrze radę w dzisiejszym ruchu miejskim. Najlepsze jest jednak to, że zadbany Mercedes jest samochodem, do którego można mieć zaufanie: czy z gaźnikiem, czy z wtryskiem, czy z silnikiem Diesla, odpala niezależnie od warunków i zadowala się przeglądem raz w roku. Nie bez powodu w wielu zakątkach Polski auta te są wykorzystywane do codziennego pokonywania odcinków marnych dróg, gdzie sprawdzają się lepiej niż współczesne samochody.

Coraz trudniej o ładnego Mercedesa 190

Wersje z tzw. szeroką listwą (od jesieni 1988 r.) mogą jeździć po żwirowych drogach bez obawy o obtłuczenia lakieru. To co? Szukacie dla siebie ładnego Mercedesa 190? Cierpliwości! Będzie potrzebna, bo jednak większość egzemplarzy, które wyglądają z zewnątrz ładnie, jest podrdzewiała od spodu. Korozji możemy szukać także pod uszczelkami na górnych rantach drzwi i pod maską.

Dane techniczne Mercedes 190 2.0 automat
Silnik/poj. ccm R4/1997
Moc 90 KM
Skrzynia automat, 4-bieg.
Śred. zuż. pal. 8,8 l/100 km
0-100 km/h; Prędk. maks. 13,8 s/170 km/h
Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (12)

No photo
No photo ~Kierowca190 Użytkownik anonimowy
~Kierowca190 :
No photo ~Kierowca190 Użytkownik anonimowy
Mam 190 benzyna i 122 KM. Rocznik 1988, nie do zdarcia, jak się coś zepsuje to banalna przyczyna. Najbardzoej zuzyte siedzenia z tyłu/ sprężyny, tak tak.
10 gru 14 16:39 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
~Daniel :
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
Mam 190 1983 bez prawego lusterka 2.0 b samochod ktorego sie nie pozbede podruze nim to radosc
15 wrz 16 23:06 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
~gość :
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
Prześliczny, klasyka nie starzeje się nigdy
15 gru 14 21:10 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Szok Użytkownik anonimowy
~Szok :
No photo ~Szok Użytkownik anonimowy
Naszukałem się i nie znalazłem w normalnej kwocie do 12000,00 zł. Egzemplarze w oryginalnym lakierze bez rdzy sprawne technicznie to wydatek 20000,00 zł uważam że to za drogo jak na tak stare seryjne auto.
9 cze 16 14:40 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~w Użytkownik anonimowy
~w :
No photo ~w Użytkownik anonimowy
Moi rodzice dostali go w prezencie ślubnym od moich dziadków z Niemiec cieszyli się nim 10 lat (1991-2001)(niestety rdza i polskie drogi zrobiły swoje) do dziś go wspominamy z sentymentem
12 lip 15 22:50 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
No photo ~michal Użytkownik anonimowy
Mam z 86 roku 190 tke, zwykly 2.0 Diesel,jest niezawodny, jeszcz nigdy mnie nie zawiodl polecam- nie ma lepszego samochodu- bardzo wdzięczne i wierne auto
21 mar 16 20:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~606838217 Użytkownik anonimowy
~606838217 :
No photo ~606838217 Użytkownik anonimowy
25 lat w rodzinie i wciąż w dobrej formie - sztuka salonowa 1.8E z 1992 - oryginalny lakier (czarny matalik)
17 wrz 16 23:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adik Użytkownik anonimowy
~Adik :
No photo ~Adik Użytkownik anonimowy
Mam mieta 190 2.0 diesel ma przejechane 550 tys. I lata dalej bez większych problemów i pali od strzala
21 sty 16 08:18 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~GG Użytkownik anonimowy
~GG :
No photo ~GG Użytkownik anonimowy
Mam 2,5 l diesel, automat 1987 rocznik, niezawodny
23 cze 16 11:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
~daniel :
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
Posiadamy rocznik 83 benzynka samochód cichy płynie na drodzevsamichod spacerowy zachęca do spokojnej jazdy
12 lip 22:39
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Mercedes 190 W201

Mercedes musi mieć „automat” – tak sądzi wielu. Jest w tym sporo racji, gdyż ręczne skrzynie z tego okresu (i późniejsze) działały najwyżej zadowalająco. Niemniej w przypadku tego modelu większości nabywców nie było stać na dopłatę 2400 DM

Mercedes 190: znacząco przeinwestowany i niezawodny (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Burchard / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego