Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Dlaczego warto jeździć youngtimerem?

22 lip 16 16:11

Niektóre dni potrafią się dobrze rozpocząć, nawet jeśli to poniedziałek i nawet jeśli dojazd do pracy zajmuje trochę czasu. Ale żeby to zdanie było prawdziwe, musi zostać spełniony jeden podstawowy warunek – pod naszym domem musi stać odpowiedni samochód.

Udostępnij
0
Skomentuj

Jaki? Na przykład Mercedes klasy S, generacja W140. Fanaberia? Wszystko zależy, jak się na to spojrzy. Topowy Mercedes 600 SEL z 1991 roku, sprowadzony z Japonii (a więc w naprawdę dobrym stanie), kosztuje 38 900 zł. 500 SE z 1992 roku z przebiegiem 56 tys. km – 49 900 zł. Za duże silniki? OK, weźmy więc na tapetę wersję 400 SEL z 1992 roku, z silnikiem V8 o mocy 286 KM i automatem. Cena: wywoławczo 25 900 zł.

Jakie nowe auto możemy kupić za mniej więcej podobne pieniądze? Najtańsza Dacia Logan lub Sandero z silnikiem 1.2/75 KM kosztuje 29 900 zł. Mercedes i Dacia są autami zupełnie nieporównywalnymi i ze względu na koszty użytkowania nie powinno się ich zestawiać? Dobrze, pójdźmy na pewien kompromis: wyłóżmy 30 tys. zł gotówką, a na drugie 30 tys. zł zaciągnijmy kredyt samochodowy na trzy lata. Jakie nowe auto możemy kupić za 60 tys. zł? Jak ulał pasuje nowy Fiat Tipo, sedan z benzynowym silnikiem 1.6 i automatyczną skrzynią biegów. Taki samochód, z niezłym wyposażeniem (m.in.: automatyczna klimą, elektryka i radio) kosztuje 61 600 zł. Teraz kwestia kredytu. Miesięczna rata, w zależności od banku, będzie się wahała od 950 do 1050 zł. Przyjmijmy więc, że kredyt na nowe Tipo będzie nas kosztował miesięcznie 1000 zł.

Teraz koszty Mercedesa. Zakup eski: 25 tys. zł. Pierwszy przegląd to m.in. wymiana oleju w silniku (8 litrów!) 300 zł, do automatycznej skrzyni wchodzi podobna ilość (ok. 400 zł). Do tego filtry – powietrza, oleju do silnika, oleju w skrzyni, przyjmijmy, że 200 zł. Zakładamy, że „na dzień dobry” musimy wymienić też opony (1200 zł) i akumulator (500 zł). Warto przejrzeć też klimatyzację (wyczyszczenie układu, dobicie gazu, drobne naprawy 1200 zł). Wymieniamy też tylne amortyzatory (350 zł za sztukę, zakładając że auto nie ma tzw. nivo). Mechanik za te czynności nie weźmie więcej niż 1500 zł. W naszych wyliczeniach przyjęliśmy raczej górne stawki i z pewnością w niektórych częściach Polski da się to zrobić taniej. Łącznie daje to kwotę 6000 zł, by móc autem z czystym sumieniem ruszyć.

Teraz koszty paliwa. Zakładamy, że rocznie robimy 15 tys. km. Tipo pali 8 l/100 km, klasa S – 15 l. Fiat spali rocznie 1200 litrów benzyny, Mercedes – 2250 l. Przy cenie litra benzyny 4,5 zł za 1 litr koszt roczny jazdy Fiatem to 5400 zł, Mercedesem – 10 125 zł, a więc różnica na niekorzyść eski to 4725 zł rocznie. Nie zapominajmy jednak, że przy Tipo trzeba doliczyć rocznie 12 000 zł za kredyt, a to przechyla nam szalę zwycięstwa na korzyść klasy S (dokładnie o 7250 zł rocznie). Kwestie montażu LPG zostawiamy najbardziej oszczędnym czytelnikom, my byśmy się na taki krok nie zdecydowali, choćby ze względu na późniejszy problem ze sprzedażą takiego auta.

Najlepsze zostawiamy na koniec: jeśli będziemy odpowiednio dbać o klasę S istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że po 3 latach, gdy auto już nam się znudzi, sprzedamy je za te same lub większe pieniądze. W przypadku Tipo w najlepszym razie stracimy 40 proc. wartości (ok. 24 000 zł).

Naszym zdaniem

Oczywiście, nasze wyliczenia niektórzy uznają za tendencyjne i… będą mieli trochę racji. Nie piszemy o potencjalnych naprawach, które w prawie 25-letnim aucie będą miały miejsce czy kosztach ubezpieczenia. Nie piszemy też o kosztach przeglądów w ASO, które w aucie na gwarancji są obowiązkowe i może się okazać, że nie będą wcale tanie. Nie twierdzimy też, że youngtimer jest dla każdego – jeśli ktoś nie lubi od czasu do czasu ubrudzić sobie rąk, niech od używanego auta trzyma się z daleka. Ale jazda klasą S, nawet 25-letnią, jest przyjemniejsza niż nowym Fiatem Tipo.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej