CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.324.091.96
Średnio4.544.724.392.11
Najdrożej4.894.994.852.45

Dlaczego warto jeździć youngtimerem?

22 lip 16 16:11
Udostępnij
0
Skomentuj

Niektóre dni potrafią się dobrze rozpocząć, nawet jeśli to poniedziałek i nawet jeśli dojazd do pracy zajmuje trochę czasu. Ale żeby to zdanie było prawdziwe, musi zostać spełniony jeden podstawowy warunek – pod naszym domem musi stać odpowiedni samochód.

Jaki? Na przykład Mercedes klasy S, generacja W140. Fanaberia? Wszystko zależy, jak się na to spojrzy. Topowy Mercedes 600 SEL z 1991 roku, sprowadzony z Japonii (a więc w naprawdę dobrym stanie), kosztuje 38 900 zł. 500 SE z 1992 roku z przebiegiem 56 tys. km – 49 900 zł. Za duże silniki? OK, weźmy więc na tapetę wersję 400 SEL z 1992 roku, z silnikiem V8 o mocy 286 KM i automatem. Cena: wywoławczo 25 900 zł.

Jakie nowe auto możemy kupić za mniej więcej podobne pieniądze? Najtańsza Dacia Logan lub Sandero z silnikiem 1.2/75 KM kosztuje 29 900 zł. Mercedes i Dacia są autami zupełnie nieporównywalnymi i ze względu na koszty użytkowania nie powinno się ich zestawiać? Dobrze, pójdźmy na pewien kompromis: wyłóżmy 30 tys. zł gotówką, a na drugie 30 tys. zł zaciągnijmy kredyt samochodowy na trzy lata. Jakie nowe auto możemy kupić za 60 tys. zł? Jak ulał pasuje nowy Fiat Tipo, sedan z benzynowym silnikiem 1.6 i automatyczną skrzynią biegów. Taki samochód, z niezłym wyposażeniem (m.in.: automatyczna klimą, elektryka i radio) kosztuje 61 600 zł. Teraz kwestia kredytu. Miesięczna rata, w zależności od banku, będzie się wahała od 950 do 1050 zł. Przyjmijmy więc, że kredyt na nowe Tipo będzie nas kosztował miesięcznie 1000 zł.

Teraz koszty Mercedesa. Zakup eski: 25 tys. zł. Pierwszy przegląd to m.in. wymiana oleju w silniku (8 litrów!) 300 zł, do automatycznej skrzyni wchodzi podobna ilość (ok. 400 zł). Do tego filtry – powietrza, oleju do silnika, oleju w skrzyni, przyjmijmy, że 200 zł. Zakładamy, że „na dzień dobry” musimy wymienić też opony (1200 zł) i akumulator (500 zł). Warto przejrzeć też klimatyzację (wyczyszczenie układu, dobicie gazu, drobne naprawy 1200 zł). Wymieniamy też tylne amortyzatory (350 zł za sztukę, zakładając że auto nie ma tzw. nivo). Mechanik za te czynności nie weźmie więcej niż 1500 zł. W naszych wyliczeniach przyjęliśmy raczej górne stawki i z pewnością w niektórych częściach Polski da się to zrobić taniej. Łącznie daje to kwotę 6000 zł, by móc autem z czystym sumieniem ruszyć.

Teraz koszty paliwa. Zakładamy, że rocznie robimy 15 tys. km. Tipo pali 8 l/100 km, klasa S – 15 l. Fiat spali rocznie 1200 litrów benzyny, Mercedes – 2250 l. Przy cenie litra benzyny 4,5 zł za 1 litr koszt roczny jazdy Fiatem to 5400 zł, Mercedesem – 10 125 zł, a więc różnica na niekorzyść eski to 4725 zł rocznie. Nie zapominajmy jednak, że przy Tipo trzeba doliczyć rocznie 12 000 zł za kredyt, a to przechyla nam szalę zwycięstwa na korzyść klasy S (dokładnie o 7250 zł rocznie). Kwestie montażu LPG zostawiamy najbardziej oszczędnym czytelnikom, my byśmy się na taki krok nie zdecydowali, choćby ze względu na późniejszy problem ze sprzedażą takiego auta.

Najlepsze zostawiamy na koniec: jeśli będziemy odpowiednio dbać o klasę S istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że po 3 latach, gdy auto już nam się znudzi, sprzedamy je za te same lub większe pieniądze. W przypadku Tipo w najlepszym razie stracimy 40 proc. wartości (ok. 24 000 zł).

Naszym zdaniem

Oczywiście, nasze wyliczenia niektórzy uznają za tendencyjne i… będą mieli trochę racji. Nie piszemy o potencjalnych naprawach, które w prawie 25-letnim aucie będą miały miejsce czy kosztach ubezpieczenia. Nie piszemy też o kosztach przeglądów w ASO, które w aucie na gwarancji są obowiązkowe i może się okazać, że nie będą wcale tanie. Nie twierdzimy też, że youngtimer jest dla każdego – jeśli ktoś nie lubi od czasu do czasu ubrudzić sobie rąk, niech od używanego auta trzyma się z daleka. Ale jazda klasą S, nawet 25-letnią, jest przyjemniejsza niż nowym Fiatem Tipo.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (16)

No photo
No photo ~BO LUBIE Użytkownik anonimowy
~BO LUBIE :
No photo ~BO LUBIE Użytkownik anonimowy
Ten tekst nie ma sensu - jeździć klasyki em i liczyć koszty to tak jak umawiać się z dziewczyną do restauracji i zamówić danie dnia w promocji - Jeździsz klasyki em by poczuć to coś - zapach drewna, moc silnika, smak historii - po prostu miłości nie da się przeliczyć!
22 lip 16 20:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~oskarr Użytkownik anonimowy
~oskarr :
No photo ~oskarr Użytkownik anonimowy
Doszliśmy do momentu, kiedy mój samochód nie jest już stary. Teraz jeżdżę youngtimerem :)
25 lip 16 08:00 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maly3614 Użytkownik anonimowy
~maly3614 :
No photo ~maly3614 Użytkownik anonimowy
Mój kuzyn ma w140, jeździł nim kilka lat na taksówce.Nawet jednak on (kierowca z 30- letnim stażem i prawem jazdy BCDE) ma problemy z pakowaniem pod hipermarketem i twierdzi,że ten samochód do codziennej jazdy się zwyczajnie nie nadaje,bo jest za duży na polskie ulice
28 lip 16 10:25 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~resoviencis Użytkownik anonimowy
~resoviencis :
No photo ~resoviencis Użytkownik anonimowy
Jak to dlaczego?!?!?! Bo już za niedługo podniosą podatki dla wszystkich posiadaczy aut starszych niż 10 lat!!!! #DobraZmiana!!!
26 lip 16 11:38 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
38%
63%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Seba Użytkownik anonimowy
~Seba :
No photo ~Seba Użytkownik anonimowy
W140 to wspaniałe auto. Jeśli nie miałeś nigdy przyjemności chocby zasiąść na fotelu pasażera i nie poprosiłam właściciela by Cię przewiózł 10km - nie oceniaj tego auta. To klasa S w140 to pomnik na kołach.
24 wrz 16 22:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vag Użytkownik anonimowy
~vag :
No photo ~vag Użytkownik anonimowy
Jezdzic youngtimerem tak byle nie Vag!Obciach TOTALNY.
28 lip 16 12:30 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kacper Użytkownik anonimowy
~Kacper :
No photo ~Kacper Użytkownik anonimowy
resoviencis
Uważasz że to dobra zmiana ze podatki od starszych samochodów będą wyższe?
14 sie 16 08:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sproket Użytkownik anonimowy
~Sproket :
No photo ~Sproket Użytkownik anonimowy
B fajny artykul
14 sie 16 06:20 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MM Użytkownik anonimowy
~MM :
No photo ~MM Użytkownik anonimowy
Mam starsze BMW i nie zamieniłbym na nowy samochód średniej klasy. Wygoda, osiągi. To co obecnie mają samochody, to tamte samochody wyższej klasy dawno miały. A co za przyjemność dać powąchać rurę dopiero co odebranemu z salonu "wózkowi" za np. 100 tys? Nie na darmo mój wiele lat temu kosztował dwa razy sto tys.
6 lis 16 22:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gsi Użytkownik anonimowy
~Gsi :
No photo ~Gsi Użytkownik anonimowy
8 litrów przy 1.6 ? Słaby postęp,kiedyś Kadett spalał 5.5 benzyny.
6 lis 16 13:00
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: auto świat classic / Auto Bild

Mercedes 400 SEL W140 - Dlaczego warto jeździć youngtimerem?

Mercedes klasy S (W140) był produkowany w latach 1991-98. Pod maską silniki benzynowe 2,6-6,0 (193-408 KM) lub diesle (3,0-3,5/150-177 KM).

Dlaczego warto jeździć youngtimerem? (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego