CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.194.091.96
Średnio4.544.764.422.13
Najdrożej4.894.994.852.45

Volkswagen Garbus - więcej trwałości

30 sty 16 11:09
Udostępnij
0
Skomentuj

Gdy Mini i Renault 4 zadebiutowały, on już uchodził za klasyka. Był też jeszcze produkowany, kiedy tamte stały już w muzeum. W latach 80. Volkswagena Garbusa kupowali tylko ci, którzy mieli z jakiegoś powodu alergię na Golfa

Obserwując, jak testowy Garbus z meksykańskiej produkcji śmiga między pachołkami, przypominamy sobie jego sportowe odmiany i kuzynów. Z tyłu hałasuje chłodzony powietrzem bokser, który na ostrych zakrętach lubi wypychać tył nadwozia do zewnętrznej. Wbrew pozorom 34 KM potrafią obudzić skojarzenia z Porsche.

Tym bardziej że ten silnik lubi być wysoko kręcony, tak jak żaden inny w tym porównaniu. Potężny moment obrotowy 75 Nm pojawia się w VW już przy 1700 obr./min. To przekłada się na najlepszą elastyczność w tej grupie aut: od 60 do 80 km/h Garbus rozpędza się w 9,6 s. Mniej sportowy jest za to sam mechanizm zmiany w 4-stopniowej skrzyni biegów, który nie lubi szybkiego mieszania lewarkiem.

W Niemczech ostatni Garbus z zamkniętym nadwoziem został wyprodukowany w 1977 r. w fabryce w Emden. W 1980 r. zakończono w zakładach Karmanna produkcję kabrioletu. Na rodzimym rynku modelu kultowy VW był oferowany w sprzedaży aż do 1985 r., ale auta powstawały już tylko w Meksyku.

Za kierownicą prowadzącemu od razu zaczyna doskwierać zbyt wysoka pozycja – siedzi bowiem jak na stołku. W połączeniu z krótkim lewarkiem przekładni wymusza to na kierowcy pochylanie się podczas każdej zmiany biegu. Twarde, chropowate i toporne plastiki przypominają o tym, że kokpity są tylko w samolotach. Gumowe wybrzuszenie na desce rozdzielczej to jedyny przejaw biernego bezpieczeństwa w Garbusie.

Ten samochód w latach 80. już dawno powinien był stać w muzeum, a nie w salonach sprzedaży. Mimo całej swojej prostoty i siermiężności nie był taki tani. Volkswagen drogo kazał płacić za transport przez Atlantyk – auto kosztowało 9660 marek. Eksploatacja Garbusa też do tanich nie należała. Zmierzone przez nas średnie spalanie 9,4 l/100 km jest najwyższe w tym porównaniu. Za to Garbus najlepiej hamuje.

Gdy nasz testowy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej, końca historii tego modelu długo jeszcze nie było widać. Garbus zmotoryzował w latach 80. Meksyk, tak jak zrobił to 30 lat wcześniej w Europie. W tym czasie nie brakowało też chętnych w Niemczech. Przygotowywano w tamtych czasach specjalne edycje Garbusa i opracowywano nowe kolory, które w oryginale nazwano Aubergine (bakłażanowy) czy Samtrot (aksamitna czerwień).

Nasz testowy egzemplarz nie ma wtrysku paliwa ani też katalizatora i pochodzi z meksykańskiej produkcji. Ostatni rozdział historii Garbusa napisano w 2003 r. W swojej finalnej ewolucji – jako 1600i – Garbus osiągnął dojrzałość 500-letniego pachycereusa (gatunek kaktusa).

Volkswagen Garbus - nasza opinia

Moc i brzmienie należą do zalet Garbusa. Poza tym punktuje on jakością wykonania, trwałością i niską utratą wartości – nawet do dziś. Jednak jego technika, wysokie spalanie i ergonomia to relikty z epoki kamienia łupanego.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (12)

No photo
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
~Lech :
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
Mój Tata miał VW 1203 w wersji amerykańskiej. Jeżdziłem tym samochodem jak kończyłem studia w 1981. Jazda tym autem to było coś, silnik pracował pięknie, samochód był wygodny chociaż miał jedną parę drzwi. To auto było wspaniałe, dzisiaj jeżdzę Audi A4 ale do dzisiaj mam syntyment do Garbusa który dawał dużo frajdy z jazdy
1 lut 16 18:56 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wydmuszka Użytkownik anonimowy
~Wydmuszka :
No photo ~Wydmuszka Użytkownik anonimowy
Szkoda, ze dzisiejsze auta sa takie nie do naprawienia.
1 lut 16 21:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bee Użytkownik anonimowy
~bee :
No photo ~bee Użytkownik anonimowy
nowy garbus jest po prostu brzydki
1 lut 16 17:57 | ocena: 75%
Liczba głosów:20
75%
25%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~I TYLE Użytkownik anonimowy
~I TYLE
No photo ~I TYLE Użytkownik anonimowy
do ~Lech:
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
1 lut 16 18:56 użytkownik ~Lech napisał
Mój Tata miał VW 1203 w wersji amerykańskiej. Jeżdziłem tym samochodem jak kończyłem studia w 1981. Jazda tym autem to było coś, silnik pracował pięknie, samochód był wygodny chociaż miał jedną parę drzwi. To auto było wspaniałe, dzisiaj jeżdzę Audi A4 al
Nie było takiego modelu...
1 lut 16 19:27 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Beata Użytkownik anonimowy
~Beata :
No photo ~Beata Użytkownik anonimowy
jak ktoś kiedyś jezdzil garbusem to na pewno się ze mna zgodzi ze new beetle to nie garbus nie ma w sobie nic ze starego poczciwego garbusa
2 lut 16 10:09 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~VqMRjSi7Ns Użytkownik anonimowy
~VqMRjSi7Ns :
No photo ~VqMRjSi7Ns Użytkownik anonimowy
Hats off to wheover wrote this up and posted it.
10 maja 16 03:30
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
~Lech :
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
Tak, pomyliłem się1303 nie 1203, taki model był, przepraszam za pomyłkę, literówka
1 lut 16 23:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~j.g Użytkownik anonimowy
~j.g
No photo ~j.g Użytkownik anonimowy
do ~Lech:
No photo ~Lech Użytkownik anonimowy
1 lut 16 18:56 użytkownik ~Lech napisał
Mój Tata miał VW 1203 w wersji amerykańskiej. Jeżdziłem tym samochodem jak kończyłem studia w 1981. Jazda tym autem to było coś, silnik pracował pięknie, samochód był wygodny chociaż miał jedną parę drzwi. To auto było wspaniałe, dzisiaj jeżdzę Audi A4 al
VW 1302 chyba
1 lut 16 22:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
~lol :
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
A nazwę wymyślił sam Hitler. Jak można tym jeździć? Popieracie faszyzm?
1 lut 16 22:07 | ocena: 90%
Liczba głosów:21
10%
90%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
~lol
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
do ~bee:
No photo ~bee Użytkownik anonimowy
1 lut 16 17:57 użytkownik ~bee napisał
nowy garbus jest po prostu brzydki
Nie jest brzydki !!!.....jest po prostu TRAGICZNY!!!!, pod każdym względem!!!
1 lut 16 21:16 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Volkswagen Garbus - więcej trwałości

Taką nadsterowność ma tylko on: tył wypycha silnik, przód walczy o trakcję na chybotliwym zawieszeniu.

Volkswagen Garbus - więcej trwałości (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego